Honlaptervezési kisokos

A legtöbb egyéni- vagy kisvállalkozó számára meghatározó lépés, amikor saját honlap létrehozása mellett dönt. Valódi mérföldkő, hiszen ez az a pillanat, amikor – ha korábban esetleg el is maradt volna- már feltétlenül szükséges tudatosan végiggondolnunk, kik is vagyunk. Mit adunk szolgáltatásunkkal, termékünkkel a világnak? Miért csináljuk azt, amit? Miben hiszünk, hogyan dolgozunk? Hétköznapi kérdéseknek tűnnek, de olykor egyáltalán nem könnyű megtalálni rájuk a megfelelő, civilként és vállalkozóként is komfortos, közérthető választ.

Jó munkához idő kell

Amikor úgy döntesz, itt az idő, megtisztelsz, ha engem választasz társadul. Kilépni a fényre, felvállalni azt, akik vagyunk és amit szívből csinálunk: bátorság.  Átgondolt tervezést igényel, ezért összeállítottam neked egy szempontsort, melynek segítségével könnyebben megfogalmazhatod vágyaidat és elképzeléseidet.

Gondold át milyen honlapot szeretnél! Milyen feltételeknek kell megfelelnie? Kikhez szeretnél szólni vele? Nyilván az a legjobb, ha az értékesíteni kívánt terméked- legyél az te magad, vagy egy nagyértékű használati cikk- a lehető legtöbb emberhez elér, mégis fontos megfogalmaznod magad számára, kik a kiemelt célcsoportod. A nők? A sokat edző férfiak? A kisgyermekes családok? Ha ez megvan, könnyebben tudsz továbblépni. Ez alapján már meg tudod fogalmazni, hogy a „Csak egy egyszerű honlapot szeretnék!” mondat mögött mi van valójában. „Csupán” egy digitális névjegykártyára van szükséged, mely segíti az ügyfeleket, hogy odataláljanak hozzád? Komplex felépítésű, bloggal és tagsági rendszerrel ellátott webshop lenne az ideális számodra? Határozd meg, mi a weboldal célja! Döntsd el, kiknek és mit szeretnél vele mondani, milyen arculatot szeretnél.

A design, mindenek felett

Az a tapasztalatom, hogy az ügyfelek- bár nem mindig tudják pontosan megfogalmazni- már azelőtt látják belső szemeikkel a kész weboldalukat, hogy elkezdődne a kivitelezési folyamat. Lehet, hogy van egy szerelem- betűtípus, egy szín, egy forma vagy egy motívum, ami beleette magát a szívedbe és szeretnéd az oldaladon is látni. Talán nem tudod, milyen színekre vágysz, de van benned egy erős érzés, amit meg szeretnél jeleníteni. Dolgozzunk ezekből!

Keress olyan fotókat, amelyeknek a hangulatát vissza szeretnéd adni! Kutass a neten olyan oldalak után, amelyek inspirálnak! Kinek a honlapja varázsol el? Mutasd meg! Kiéről gondolod, hogy „No, ilyet biztos nem!” és miért? Ezek fontos információk, melyek mindkettőnknek segítenek eligazodni a világodban.

A legjobb, ha nemcsak szörfölsz a neten, hanem le is rajzolod, hogyan képzeled. Milyen szín domináljon? Mi van a főoldalon? Hány aloldal van, milyen tematikával? Hány termék kerül majd a webshopba? Ha ezeket már eldöntötted, meg tudjuk határozni a kivitelezési folyamat végpontját és a várható költségkeretet.

Mire van még szükséged?

Tudom, hogy az idő pénz és a lehető legkorábbi időpontra szeretnéd készen megkapni a virtuális kulcsokat az új birodalmadhoz. Ehhez viszont érdemes előre elkészítened- készíttetned weboldalad képi anyagát és a feltöltendő tartalmat. Van azonban néhány dolog, amire nem árt figyelmet fordítani.

  • Te ugyanolyan fontos vagy, mint a termék. Sőt! Rólad, vagy rólatok is készüljön jól megvilágított, mosolygós fotó. Természetesen lehet imázsfotózásod, készülhetnek rólad munka közben képek, vagy amit szeretnél. Többféle megoldás is lehetséges, egy minőségi és önazonos profilkép viszont mindig rendkívül hasznos.
  • A jó termékfotó központi eleme maga a termék. Sokan esnek kezdőként abba a hibába, hogy a termékfotózás során hangulatokat és érzéseket is belekomponálnak a képekbe. Ezek a fotók kiválóan hasznosíthatók az általános termékleírásoknál, vállalkozásod arculatának felépítése során, viszont webshop termékfotójaként rosszul teljesítenek. Ott az a lényeg, hogy egyértelmű legyen, mi a termék, hogyan működik, hogy néz ki kívül és belül.
  • Tartalom vagy szöveg? Írni mindenki tud, de jóminőségű tartalmat gyártani sokkal nehezebb. Ha úgy döntesz, te szövegezed a honlapod, mindenképp törekedj fókuszpontok kialakítására és tartsd szem előtt, hogy a kevesebb néha több! A túl sok olvasnivaló elrettenti az embereket, ezért viszonylag röviden kell megfogalmaznod azt a sok tudást és lelkesedést, ami benned van.
  • Légy kritikus! (És ne csak önmagaddal szemben.) Tartsd szem előtt, hogy amikor szakembert választasz – legyen az fotós, szövegíró vagy webdesigner-, nem szívességet kérsz, hanem alkalmazol egy profit egy konkrét projektre. Épp ezért ne az legyen számodra a legfontosabb, hogy megbántod-e, fog-e szeretni vagy mit fog gondolni, hanem az, hogy azt, akkorra és úgy csinálja, amit, ahogyan és amikorra kéred. A profik tisztelik egymás idejét, pénzét és bizalmát. És ez oda-vissza érvényes.

Döntésre jutottál? Szeretnél velem dolgozni? Vágjunk bele! Megígérem neked, hogy a munka végeztével sem engedem el a kezed, weboldal karbantartás keretében tovább dolgozhatunk együtt az oldaladon.